sobota 4. decembra 2010

Bláznivá Mica

Nič  lepšie nemohlo byť, ako keď prišli horúce letné dni a my ,decká z ulice sme sa mohli hrať kúsok za domom. Náš stál druhý na konci ulici. Hneď vedľa bývala mnohopočetná rodinka, kde nechýbala žiadna z možných generácii, od pravnuka až po starú, či prastarú mamu. Žili si všetci v dlhom dome s mnohými oknami , a preto, že dom stál na rohu, dom pokračoval  i "za rohom", s jednou výnimkou - všetky okná, ktoré tam kedysi boli, boli umne zamurované a zostali po nich len výklenky s krásnou freskou dokola. I tu bola detská fantázia úžasná,  stačilo iba na vyčnievajúci obrubník domu vyliezť, zachytiť sa jednou rukou a už sme stáli vo výklenku   a mohli sme sa hrať na sochy. A okrem toho, úplne super sa z neho skákalo do vysokej trávy pozdĺž dlhej steny. Iba z jedného sa nedalo. Lebo tesne pod múrom domu na mieste, kde bol jeden zo zamurovaných okien, rástli bodliaky. Poznáte to, také nízke kríky, plné drobných bodliakov vedľa seba ako bobule hrozien. Kurňa, i to sme využili na hranie! Nepamätám si presne, ktorá mama to bola, čo nás naučila z týchto drobných pichľavých bobuliek robiť nábytok pre naše mini bábiky, zvané Budulínky. Dostali sa kúpiť za korunu v našej hračkárni, a tak sme ich mali v papierových krabiciach od topánok požehnane. A si predstavte, že sme sa naučili bobuľky tak trhať, že sme sa ani nepopichali .... veľmi...
Bobuľky boli úžasný "stavebný materiál", pre svoje pichliačiky mali dobrú vlastnosť prilepiť sa jedna o druhú. A tak sme najprv spojili asi desať bobúľ do jedného dlhého radu, potom o prvý rad sme pricapili druhý, a keď bolo ale štvoro radov spolu, plocha stačila na rozmery postele pre nášho budulínka. Chudák! Každý jeden bol fakírom i proti vlastnej vôli. Ale to nám nevadilo. No a keď sme mali celé zariadenie -posteľ, fotelku, stolík,stoličku... zašla som za mojou mamou a tá nám nabalila do krabici takú horu fliačikov z látok, všetkých farieb a druhov látky. Bodaj by nie, veď bola krajčírka: Aj firhonky sme mali tutove. Lebo keď už bol nábytok hotový, bolo treba na krabici aj nejaké tie okná porobiť. A nielen to. Predsa naše bábiky neposadíme len tak mírnix-tírnix na holé pichliače! Tak sme si zo zbytkov látok vystrihli poťahy. Super robota zase. Stačilo len látku položiť a jemne pritlačiť, nemuselo sa nič obšívať ihlou, látka držala "jak repíč".
A keď nás táto hra omrzela, pobehli sme pár metrov k domu, kde za vysokým pletivovým plotom rástli nahusto ovocné stromy a tam v ich tieni sa občas prechádzala naša "bláznivá Viktorka".Všetci sme sa jej báli a nenašiel sa nikto, kto by bol pristúpil bližšie k plotu a začal sa s ňou rozprávať. V úctyhodnej vzdialenosti sme si posadali do trávy a pozorovali ju. Najprv sa táto úbohá ženička tomu potešila, pretože jej celý svet bol ich úzka záhrada, kde ju na konci lemoval vysoký múr z mohutného kamenia - mestské hradby.Opatrovala ju jej stará matka, ktorá ju starostlivo strážila, aby sa z dvora nedostala von. Ešte dnes vidím pred sebou divožienku s dlhšími čiernymi vlasmi a ešte čiernejšími očami s divým  pohľadom väznenej šelmy.
Pamätám si, že som mala vždy veľký strach, ale zvedavosť bola väčšia. Nikto nikdy nevedel, kedy táto úbožiačka vezme kameň do ruky a bude ho hádzať po každom, kto prešiel okolo ich plota.
Srdiečko mi rýchlo bilo a chcela som utiecť domov. Ale som sa hanbila pred kamarátkami, čo by si o mne pomysleli. Iba niekedy sa jej pohľad zmenil. Bývalo to na jar, keď v hebkej jarnej tráve sa popri plote pásli malé húsatká, či kuriatka. Vtedy sa usmievala, prihovárala sa im akousi divnou rečou, ktorej nerozumel nikto...Aj vtedy som sa  jej bála, ale vždy, keď som išla okolo, som ju pozdravila:" Dobrý deň". Ale odpoveď som nikdy nedostala... 

7 komentárov:

  1. Hani a tá "Viktorka" prečo bola bláznivá, nepamätáš si o nej niečo viac? Ako skončila .... ja si pamätá, tú babičkinu a stále mám zimomriavky, keď si na ňu spomeniem ... ten "divý pohľad väznenej šelmy" mám pred očami, jedného takého človeka-muža som tiež poznala ako dieťa :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. a tie bodliaky nám chalani hádzali do vlasov, lebo sa to ťažko vyberalo alebo sme si z nich robili vysoké štátne vyznamenania :D
    Ako čítam tieto Tvoje poviedočky, veľa vecí sa mi vybavuje .. niečo ako slepačia polievka pre dušu :))))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ha ha ha.... no vidíš, spomínaj aj ty!Bláznivá Micka BOLA žENA ASI PO PäTDESIATKE, JEJ MAMINA BOLA Už STARá žENA, ktorá ani veľmi nevychádzala medzi ľudí, len keď bolo treba. Pamätám si, že moji rodičia ma vystríhali pred tým, aby som jej vábenie poslúchla, dokázala decko chytiť za vlasy a zbohom, šalela a smiala sa. Keď sme sa odsťahovali, videla som ju pri plote ešte párkrát a potom za pár dom osirel, obe ženy zomreli. Ešte dnes, keď idem okolo toho mieta, tak ju tam vidím. A pritom je dom prestavaný, krásne upravený, sama šípová ruža a trávička, ale ten kamenný múr - hradby mesta, mi toto miesto stále pripomína.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ozaj, ešte mi napadlo ... neviem, či si sa snažila písať nejako ináč, ale tento december sa mi číta oveľa ľahšie .. v Novembri som sa naozaj musela občas vrátiť a prejsť text ešte raz, aby som si utvorila úplný dojem ..ale je možné, že som vtedy nebola taká sústredená a zase mi myšlienky popri jednom behali po štyroch iných veciach.
    Veď budem vidieť pri ďalšom čítaní. Ale na tomto poslednom so si fakt pošmákla...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. To som rada. Píšem tak, ako mi myšlienky pracujú, jednoducho tak, ako keby som to priamo hovorila. Budem sa snažiť trošku krotiť rýchlosť písania a aj si prečítať, čo píšem :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. obdivujem tvoju pamat i lahkost, ktorou pises. Neviem si to sama predstavit, ze sa to aj takto - priamo, zo srdca, zo spomienok da. Pis! Dobre sa to cita a verim, ze aj dobre sa to pise - tie navraty obcas potrebujeme vsetci :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. a preto som tu, kto má pocit, že má čo povedať, nech to povie... to všetko je o živote - našom živote, jediné bohatstvo, ktoré nám nikto nemôže vziať.

    OdpovedaťOdstrániť