utorok 21. decembra 2010

Čas radosti,veselosti...

     Chladný november sa končil, uplakaná Katarína sľubovala, že na Vianoce bude bielo.Nevedeli sme sa dočkať, "kedy to už začne". Vo vykúrenej kuchyni voňal šípkový čaj a mama chystala dlhé pásy látky, zošívala ich na stroji.
"Čo to bude?" - pýtali sme sa zvedavo , lebo také dačo sme ešte nevideli.
"Vydržte, ešte toto zošijem a potom mi pomôžete..." záhadne odpovedala mama , otočila sa na stoličke smerom k nám, kde sme obe so sestrou sedeli na pohodlnom diváne v kúte kuchyni. Bolo to najpohodlnejšie miesto v našej priestrannej kuchyni. A vďačné útočište pre otca, ktorý si i cez deň trochu zdriemol, počúvajúc rádio, položené na poličke nad divánom.
Keď stroj stíchol, mama vstala a z veľkého vreca vyťahovala akési kusy mäkkého, poddajného "čohosi". Boli to kúsky vatelínu, zbytky, ktoré si odkladala celý rok.
"Tak teraz mi pomôžete! Ty, Kačenka, drž tento koniec a ty, Ančika , môžeš vatelínom plniť tento dlhý vak". Fíha, celkom dobrá zábava. O chvíľku bol dlhý vak naplnený tak, že to vyzeralo ako dlhá klobáska. Nakoniec to mama dokončila tak, že koniec klobásky zašila :"Tak, hotovo...a už nám nebude fučať popod okno..."
Po celú zimu pestrofarebná klobása ležala na parapete kuchynského okna - "aby nám nefučalo donútra".
 
   .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

"Vstávajte, viete čo je nového?" -  počula som mamin hlas a lenivo som otvorila oči .Bola nedeľa a nemusela som ísť do školy , paráda. Komu by sa chcelo v chladnej izbe vstávať, veď už len predstava, že vystrčím holé nohy spod veľkej periny bola strašná. A vôbec,čo  môže byť u nás nového a hneď ráno?
"Tak teda dooobre, len si vylihujte... než sa zobudíte sneh sa roztopí".
"Hurááááá .... sneh , napadol sneh..."  vyskočili sme ako veveričky z postelí a s prilepenými nosíkmi sme zvedavo pozerali von oknom. Za studeným sklom bol zrazu iný svet. Akoby sa cez noc stratila skoro všetka farba ulice, svet bol ako z cukru. Na parapete okna stál malý snehuliačik a na chodníku na nás veselo mával otec, s brezovou metlou v ruke.  
"Vianoce, Vianoce,my máme Vianoce..." - pišťali sme ako hladné sýkorky.
" Ale kdeže, ešte len prídu, najprv sa musíme pripraviť, nachystať salónky, ozdoby, stromček a budú sa piecť koláče". Krotila nás mama , keď sme sedeli za stolom pri raňajkách.
So všetkým sme súhlasili.Biela káva a maslový chlebík sme sfutrovali do seba jedným šmahom , len aby sme boli čím skôr na dvore.
Holé konáre orgovánu pokrývala tenká vrstva snehu a smotanovo biely koberec pokrýval celý dvor..

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
   
     .Vysoký smrečok zrazu zaplnil polovičku izby tak, že jeho konáre siahali až k mojej posteli. Na bielych nitkách viseli orechy, domáce salónky zabalené v lesklom pozlátku a všade dokola boli prichytené malé sviečočky v strieborných podstavcoch. Najkrajšie boli lesklé gule a cukrovo biele sklenené zvončeky.Nechýbali ani dlhé papierové reťaze. Veď sme sa riadne unavili, než sme ich pospájali z tenkých pásikov, ktoré nám mama povystrihovala.Vynaliezavá mama! Vždy si vedela poradiť, aby nás niečim zaujala. Pokým ona zhrbená šila za šijacím strojom, my sme za stolom sedeli a lepili dlhú papierovú reťaz, lebo bez nej by stromček nebol taký krásny.
"Mami, a naozaj príde Ježiško?" - s obavou sme zisťovali "skutkový stav danej veci". Lebo to nebolo také isté, čo keď si nezaslúžime tento rok darčeky.! Ježiško všetko vie a vidí" - povedala nám teta susedka, keď sme mali "spolu reč". Hm, tak to je katastrófa , premietala som si v hlave všetky tie naše súrodenecké šarvátky, čo nám rok priniesol.
Krv sa mi tlačila do hlavy, uši mi horeli ako fakle, lebo som si zrazu spomenula, ako som mojej sestre v hneve praskla papučou do čela.Ešte dva dni tam mala odtlačok podrážky. No ale, keď to Ježiško naozaj videl, tak musí uznať, že som bola v práve.Nemala ma vymknúť v studenej  chodbe, keď mama s otcom boli v meste. A vôbec, bola som za to už potrestaná, musela som stokrát napísať do zošita:"Už nikdy nebudem biť mladšiu sestru".Ja viem, napísala som to, ale pri každej bodke za každou touto vetou som si v duchu povedala:"A predsa ju strieskam,len nech ma zase naštve".
    Tak neviem, buď sa Ježiško na nás nehneval, alebo sa to nedozvedel, ale keď prišiel čas pod stromčekom ležali korčule s topánkami a úžasná knižka Nevedkove dobrodružstvá. Dobre to skončilo! 

4 komentáre:

  1. "klobáska" :)))))))))

    a tak som čakala , čo sa z toho mechu plneného vatelínom vykľuje :)))))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To bolo na mame úžasné, že si vedela vo všetkom poradiť. Presne ako jej mama - moja babka. A znovu sa vrátime k tomu, čo sme predtým spolu debatovali - život ju naučil vedieť sa o seba postarať - ušiť,upliesť,vymaľovať, zalepiť, priklincovať, dreva narúbať, pokosiť,a keď bolo treba, vedela si aj rozbité okno sama zaskliť.Veď bolo i tak, že ocka sme my deti nevideli aj niekoľko mesiacov, než sa nám vrátil domov. A mama bola hrdá, o pomoc prosila iba vtedy, keď naozaj musela. Mala k tomu dôvod - nikdy nezabudla na to, že rodina bola proti tomu, aby si vzala za muža človeka, ktorý pred svadbou ochorel.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. urcite to bolo dobre manzelstvo a mozno tvoja mamka bola spokojna so svojim rozhodnutim a nikdy to neolutovala. Pekne a zive spomienky mas :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. nikdy v živote sme neuvažovali o tom, či to na začiatku bola láska , alebo nie. Obaja boli ako sa vraví - deti z ľudu, ani majetok, ani zámok s veľkým parkom...
    Iba teraz, na sklonku života mi mama povedala, že na začiatku bolo krásne priateľstvo, vzájomná náklonnosť, ale skutočnú lásku k sebe začali obaja pociťovať až neskôr, keď už boli svoji.

    OdpovedaťOdstrániť